خشم را نمی‌توان از زندگی حذف کرد ولی می‌توان کنترل کرد
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایسنا/ایلام روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: افرادی که خشم خود را فرو می‌خورند و به دل می‌ریزند نگاه خصمانه‌ای به دنیا پیدا می‌کنند، در حالی که نمی توان خشم را از زندگی حذف کرد ولی می توان آن را کنترل کرد.

دکتر «سارا آزادی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خشم مانند غم، ترس، لذت و... یک احساس است، احساس طبیعی که همه انسان‌ها آن را تجربه می کنند.

 این روانشناس ادامه داد: از کودکی به ما یاد داده‌اند که عصبانی نشوید، عصبانی شدن کار خوبی نیست، اما باید بدانیم که حق مسلم هر انسانی است که شاد باشد، عصبانی شود، بترسد و یا دچار غم شود.

 آزادی گفت: هیجانات موجب آمادگی فرد برای عمل و رفتار می شود. هیجانات کارکرد اطلاع رسانی دارند. بنابراین در برخی از شرایط خشمگین شدن ضروری است برای مثال سربازانی که در جبهه جنگ می‌جنگند در بسیاری از موارد با کمک احساس خشم به دشمن حمله می‌کنند و یا از خودشان دفاع می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه در دنیای نوین دیگر کمتر به این هیجان نیاز داریم، افزود: استفاده زیاد از خشم هم برای جسم و هم برای روان خطرساز است، احساس خشم یک احساس طبیعی است، همانگونه که سیل یک پدیده طبیعی است، ما یاد گرفتیم که در مسیر سیل سد بزنیم و از انرژی آن در تولید برق، آب آشامیدنی و آبیاری و ... استفاده کنیم، بنابراین اگر ما یاد نگیریم که چگونه خشم خود را کنترل کنیم، خشم، کنترل ما را به دست می‌گیرد.

یک روانشناس کودک و نوجوان کیفیت بالا باید با دانش و آگاهی کامل از بیماریهای کودکان آشنا باشد و همچنین بتواند اطلاعات مراجعین را با محرمیت و احترام به اسرار حفظ کند.

مطالب بیشتر: روانشناس در سعادت آباد

روانشناس تاکید کرد: پرخاشگری با خشم فرق دارد، خشم یک احساس است اما پرخاشگری رفتار است، خصومت یک نگرش است و معمولا افرادی که خشم خود را فرو می‌خورند و به دل می‌ریزند نگاه خصمانه‌ای به دنیا پیدا می کنند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: احتمالا متوجه شده‌اید که در اکثر موارد رفتار فرد عصبانی، ناسازگارانه بوده است، نمی‌توان خشم و عصبانیت را از زندگی حذف کرد ولی می‌توان آن را کنترل کرد شاید بتوان گفت که ما حق داریم گاهی عصبانی شویم ولی حق نداریم رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشیم.

آزادی تصریح کرد: خشم از سه مرحله تشکیل می‌شود، به عبارتی هیچکس ناگهانی و یکباره جوش نمی‌آورد بلکه قبل از عصبانیت شدید و جوش آوردن از مراحلی عبور می‌کند این مراحل عبارتند از، مرحله پیش از خشم، که در آن اتفاقی که روی می‌دهد و بیرونی است مانند دیر کردن همسر، بد قولی یک دوست، یا کسی که به شما توهین می کند، وقتی کسی رفتار بدی در حق شما انجام می دهد بهدنبال این اتفاق، فکرهای منفی به ذهنتان می‌آید.

این روانشناس در خصوص  مرحله خشم نیز گفت: این مرحله همراه با نشانه‌های برانگیختگی بدنی است، احساس داغ شدن، تپش قلب، نفس‌های سریع و کوتاه، سرخی صورت، لرزش دست‌ها، احساس بیقراری، از جمله این نشانه‌ها است. در این حالت فرد دیگر نمی‌تواند یکجا بند شوید. به هر حال اتفاقی افتاده که شما از حالت آرامش خارج شده و دچار ناراحتی و تنش می‌شوید.

وی در خصوص مرحله پس از خشم نیز گفت: مرحله‌ای است که شما خشم خود را به روشی خالی کرده‌اید و اکنون عصبانی و خشمگین نیستید و سبک شده‌اید، اما احساس دیگری مانند احساس خجالت، شرم، پشیمانی و ترس دارید.

این روان‌شناس در خصوص مدیریت خشم نیز گفت: آرام کردن بدن، تنفس عمیق، ریلکسیشن، آرام کردن ذهن، توقف افکار، تغییر کانون توجه، خودگویی‌های مثبت، حل مساله، ایجاد تغییر در محیط، ابراز خشم به صورت سازگارانه، صحبت کردن در مورد خشم، نقاشی و یا خلق اثر هنری، نوشتن وقایع روزانه و احساسات و تکنیک صندلی خالی از جمله راه‌های مدیریت خشم هستند.

 وی در پایان گفت: درصورتی که عصبانیت‌ها مزمن باشد و خشم به صورت مکرر بروز پیدا کند و خشونت‌ها فیزیکی باشد، این افراد حتما نیاز به کمک متخصص دارند.

در مرکز مشاوره مرزداران؛ دکتر سهیلا منعم، روانشناس کودک با تمرکز بر بزرگترین چالش‌های دوران کودکی، به ایجاد ارتباط خوب با کودکان می‌پردازد. با تجربه و تخصص در زمینه روان‌شناسی کودکان، دکتر منعم به فهم عمیقی از نیازها و مشکلات این گروه از جمعیت می‌پردازد. ایشان با بهره‌گیری از روش‌های نوین و کاربردی، کودکان را در مسیر رشد و توسعه روحی-اجتماعی قرار می‌دهند و والدین را به عنوان همکاران ارزشمند در این مسیر توسعه کودکان همراهی می‌نمایند. این مرکز مشاوره تعهد دارد تا با ارائه خدمات با کیفیت و نظارت مستمر، به بهبود کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌ها کمک کند و محیطی امن و پشتیبانی برای رشد سالم نسل جوان فراهم آورد.

مقالات دیگر: روانشناس در مرزداران





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: